عکاسی مد ﺷﺎﺧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣد ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺪﻝ ، با ژشت های مختلف ﻋﮑﺴﺒﺮﺩﺍﺭﯼ ﻣﯽﺷﻮﺩ.ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻧﯿﺰ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ. عکاسان مد , نقاشان مدرن هستند . این گفته ی پتر لیندبرگ عکاس مد است که نمایشگاهی از تصاویر سیاه و سفید چشمگیر خود را در گالری گاگوشین پاریس، ارائه نموده است.
عکاسی مد
در اوایل دهه 1980- زمانی که عکسهای مدرن آقای لیندبرگ از مدلهایش که تبدیل به سوپرمدل می شدند، به نمایش درآمدند- چه کسی می توانست حدس بزند که جهان هنر اکنون دیگر دست از تحقیر ” عکاسی مد تجاری ” برمی دارد؟
امروزه عکاسی مد ستاره درحال طلوع جهان هنر محسوب می شود که هواداران انبوهی را به گالری ها می کشاند ( و سود کلانی از اسپانسرها، اجاره نمایشگاه ها و حتی فروش کالا به دست می دهد ) و مجموعه دارن فراوانی را وادار به سرمایه گذاری در این تجارت نموده است. تا جایی که این نوع هنر، به زیرشاخه ها و سبکهای متمایزی نیز تقسیم شده نام های بزرگی در نمایشگاه های معتبر جهان تحت این سبک ها می درخشد; از وقار کلاسیک عکسهای “هورست” در موزه آلبرت و ویکتوریای لندن گرفته، تا زیبایی اساطیری تابلوی “زن پرویی در لباس محلی” در گالری هنرهای معاصر دالاس و سبک های فراوان دیگری که در فرهنگ های مختلف براساس سبک های زندگی جوامع پدید آمده اند و رشد کرده اند.
طی چند سال گذشته نمونه های فراوانی از عکس های مد در معتبرترین گالری های هنر جهان به نمایش درآمده و مورد استقبال عام قرار گرفته است تصاویر حسی و فراواقع گرایانه ای مانند تابلوی “زندرحال حمام آفتاب “، تصاویری با لایه ای از گرافیک چاپی، تصاویر ویرایشی با جلوه های گرافیکی و … یک کارگردان اجرایی گالری های عکاسی مد معتقد است که رکود اقتصادی همه گیری که در سال 2008 روی داد، عامل شکوفایی ناگهانی عکاسی مد شده است.
وی می گوید: مردمی که در محرومیت هستند علاقه بیشتری دارند که اطراف خود را با تصاویری از زیبایی ها و زرق و برق هایی که دوست می دارند پر کنند. عکس های مد، تناقض میان آنچه در زندگی روزانه شان با آن برخورد دارند با آنچه دوست دارند باشد را منعکس می کند.در ادامه به ذکر دلایلی می پردازیم که روشن می سازند چرا ” عکاسی مد ” به عنوان یک هنر جذاب میان هنردوستان در حال پیشرفت است:
*در نتیجه رشد سرسام آور وبسایت های مد خیابانی، شبکه های جمعی تصویری نظیر اینستاگرام ، پینترست و… عکاسی مد بدل به زبان بصری نوینی شده است; عکسها و نوع نگاه ما به تصاویر افراد تا حد بالایی باعث شناخت دقیق ما از افراد می شود. ما با دقت کردن در تصاویر مد افراد، اشراف کاملی از شخصیت و وضعیت آنان پیدا می کنیم. به عبارتی دیگر عکس های مد آیینه فرهنگ جوامع هستند.
* خیلی از عکسهایی که اکنون یک عکس مد به شمار می روند، در ابتدا با نیت عکس مد گرفته نشده اند. مثلا عکسی که به عنوان یک تصویر در ژانر خیابانی گرفته شده در گذر زمان مبدل به عکس مد می شود و در واقع زمانی که ما عکس را از بعد زمانی خودش خارج می کنیم، مفهوم جدیدی به آن می دهیم. بنابراین عنوان ” عکس مد ” هدف و رویکرد یک پارچه و منحصری به فردی را به نگاه ما می بخشد.
* از دلایلی که عکاسی مد روز به روز سلایق بیشتری را به سمت خود جذب می کند این است که با گسترش خیره کننده وسایل تصویری جدید و غرق شدن اوقات مردم در رسانه های تصویری، جامعه هنری به تدریج در حال جدا شدن از هنر والا (خاص پسند) و گرایش یافتن به سوی فرهنگ عامه پسند تصویری می باشد. طی دهه اخیر نمایشگاه های هنری در کنار آثار نقاشی، عکس های مد معروفی را نیز به نمایش می گذارد که تعداد طرفداران آنان در حال پیشی گرفتن از طرفداران نقاشی ها می باشد.
* جهان مد و عکاسی مد منحصر به جوانان نیست. بسیاری از کسانیکه برای اولین بار یک مد را رواج می دهند افرادی با سن بالا هستند و در واقع مردم در هر رده سنی شیوه ها و مد های مخصوص به خود را دارند و در نتیجه طرفداران عکس های مد نیز تمام سنین و علایق را شامل می شود.
* عکاسی مد باعث رواج بیش از پیش کار گالری ها شده است. به گفته مدیران تجاری، گالری های هنری از زمانی که شروع به نمایش عکس های مد نموده اند قیمت اجاره شان حدود 20 درصد افزایش داشته است و برخی مجموعه های عکاسی نرخ اجرایشان سرسام آور است. اما سود حاصل از فروش محصولات مد و یورش مشتری ها و استقبالی که از بازدید این عکس ها می شود این هزینه را جبران کرده است.
* عکاسی مد همچنین تبدیل به یک سرمایه گذاری جذاب پرسود شده. یک مجموعه دار معروف پاریسی می گوید: من به جای اینکه پولم را در بورس انبار کنم، ترجیح می دهم با آن عکس بخرم. چون اولن عکس سرمایه ایست که پیش خودم نگهش می دارم (جایش امن است) ثانیا درصورت خرید و فروش کردن به آن مالیاتی تعلق نمی گیرد. در ضمن گالری های عکاسی در مقایسه با بنگاه های تجاری که من بهشان اعتماد ندارم، به خاطر اینکه روز به روز بر ارزش سهامشان افزوده می شود بسیار قابل اعتماد هستند.
ترجمه از nytimes