بهترین سن مسواک زدن و آموزش آن به کودکان

بهترین سن مسواک زدن

بهترین سن برای مسواک زدن و آموزش آن به فرزندمان

اگر دارای فرزند هستید، قطعا یکی از چالش‌های شما با فرزندتان، دانستن بهترین سن مسواک زدن و آموزش آن به کودک است. این دغدغه مادران برای کودکشان که چه موقع و چگونه مسواک بزنند بسیار حائز اهمیت است.

آیا اصلا مسواک زدن در دوران کودکی مهم است؟ آیا باید بهداشت دهان و دندان کودک را مهم بدانیم؟ برای دانستن پاسخ این سوالات و آگاهی بیشتر برای بهداشت و سلامت دهان و دندان کودک، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چرا مسواک زدن کودکان مهم است؟

مسواک زدن کودکان یک راه‌حل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به‌شمار می‌رود و مانع از بیماری‌های لثه و سایر مشکلات دهان و دندان است بنابراین، به حفظ سلامت دندان‌ها و استحکام آن‌ها کمک می‌کند.

وقتی به کودک خود آموزش می‌دهید که چگونه و در چه موقع مسواک بزند، روش مراقبت از خود را هم به او یاد می‌دهید زیرا یک کودک از همان اول یاد می‌گیرد که چگونه از قسمت‌های مختلف بدن خودش مراقبت کند.

لازم است کودک در مواقعی مانند بعد از نهار و شام مسواک بزند زیرا بیشترین چربی و تکه‌های خوراکی در این موقعیت‌ها، در لابه‌لای دندان‌ها تجمع می‌کنند و در صورت عدم مسواک زدن در این زمان‌ها به‌مرور آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌شود.

وقتی دوره‌های مسواک زدن کم یا حذف شود باقی‌مانده‌ شیرینی یا غذا و چربی‌ها باعث عفونت‌ و التهاب در لثه‌ها خواهد شد. این امر باعث می‌شود که کودک دندان‌های خود را از دست بدهد.

همان‌طور که گفته‌شد حفظ سلامت دهان و دندان با مسواک زدن، یک بخش ضروری از زندگی سالم یک کودک است که باید جدی گرفته شود. مسواک زدن مانع پوسیدگی و خراب‌شدن دندان‌ها می‌شود.

بوی بد دهان و تغییر رنگ دندان‌ها که در اثر مسواک‌نزدن به‌وجود می‌آید نیز از عوارض عدم آموزش مسواک زدن به کودکان است. یکی از دلایل دیگر اهمیت آموزش این کار به کودک این است که باعث می‌شود تا دندان‌های شیری مدت بیشتری دوام داشته باشند و کودک برای جویدن، دندان های سالمی داشته باشد.

چگونه عادت مسواک زدن را در کودک به‌وجود بیاوریم؟

حال که با اهمیت مسواک زدن آشنا شده‌اید، لازم است با نحوه ایجاد این عادت در کودک نیز اطلاعاتی به‌دست آورید. قبل از دانستن بهترین سن مسواک زدن، باید بدانید که چگونه کودک خود را تشویق به این کار کنید.

  • اولین نکته این است که پدر و مادر نیز همزمان با کودک خود مسواک بزنند زیرا این امر باعث تشویق کودک می‌شود و او یاد می‌گیرد که مسواک زدن برای همه مناسب و مفید است.
  • معمولا کودک تمایلی به مسواک زدن ندارد و همیشه خانواده با این مشکل روبه‌رو هستند بنابراین، والدین می‌توانند زمان مسواک زدن کودک، او را با موارد سرگرم‌کننده تشویق کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان از موزیک‌هایی استفاده کرد که کودک با گوش دادن آنها حس خوبی می‌گیرد.
  • همچنین خرید مسواک و خمیردندان‌هایی که دارای طرح و رنگ‌های جذاب هستند، کمک می‌کند تا کودک با ذوق بیشتری این عمل را انجام دهد. بنابراین، کودک را برای انتخاب یک مسواک جذاب و دلنشین راهنمایی کنید. او با این انتخاب ذوق مسواک زدن بیشتری دارد.
  • این را بدانید که هرچقدر موقع مسواک زدن، موقعیت شاداب‌تر و پر هیجان‌تری را فراهم کنید، کودک شما اشتیاق بیشتری نشان می‌دهد.
  • سعی کنید خمیر دندان‌هایی که مخصوص کودکان است را تهیه کنید زیرا کودکان از انواع خمیر دندان‌هایی که تند باشند، همیشه فراری هستند.
بهترین سن مسواک زدن

نحوه‌ آموزش مسواک زدن به کودکان

در بیشتر خانواده‌ها این باور غلط جا افتاده که فرزندان‌شان احتیاجی به مسواک زدن و سلامت دهان و دندان ندارد زیرا گمان می‌کنند که دندان‌های بعدی جایگزین می‌شوند اما اینگونه نیست و بهتر است با انتخاب بهترین سن مسواک زدن، این عادت را در کودکتان نهادینه کنید.

اگر سلامت دهان و دندان و نحوه مسواک زدن را به کودکان آموزش بدهید، در این راستا به نتایج خوبی دست پیدا می‌کنید.‌ با این عمل، طول عمر دندان کودک خود را بیشتر می‌کنید. با آموزش نحوه مسواک زدن در موقع دندان‌های شیری، کودک یاد می‌گیرد که از دندان‌های دائمی خود چگونه مراقبت کند.

یک کودک به رفتار‌های والدین خود نگاه می‌کند و هر آن‌چه می‌آموزد را اجرا می‌کند. به همین خاطر بهتر است ابتدا والدین نحوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرند و آن را در مقابل کودک تکرار کنند. به این ترتیب کودک با الگوبرداری، نحوه صحیح انجام این کار را یاد می‌گیرد.

کودکان بسیار باهوش و زیرک هستند بنابراین، تنها کافی‌است که پدر و مادر با صحبت کردن مختصر و مفید طوری که فرزندشان از صحبت‌های آنها خسته نشود، نحوه صحیح مسواک زدن را به کودک یاد دهند.

دقت کنید که دانستن بهترین سن مسواک زدن بسیار مهم است زیرا لازم است تا کودک قادر به فهمیدن توضیحات شما باشد و بتواند آنها را به اجرا دربیاورد. برای یادگیری بهتر می‌توانید آینه‌ای هم‌قد کودک در روشویی قرار بدهید تا کودک با نگاه کردن به خود، شوق بیشتری برای مسواک زدن داشته باشد.

فیلم‌های کارتونی یا شخصیت‌های کارتونی که در فیلم مسواک می‌زنند، یک الگوی مناسب برای کودک هستند. شما می‌توانید با کمک انواع کارتون‌های آموزنده، نحوه مسواک زدن را به فرزندتان آموزش دهید.

کودکان عاشق خواندن آهنگ یا شعر مورد علاقه‌شان هستند که می‌توانند موقع مسواک زدن از این موارد استفاده کنید تا یادگیری برای کودک آسان‌تر شود.

عوارض عدم آموزش مسواک زدن به کودک

حتی در سنین کم که کودک دندان‌های شیری دارد، لازم است که عادت مسواک زدن برای کودک جا افتاده باشد. در غیر این صورت پوسیدگی و خراب شدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. سلامت و زیبایی دندان‌ها به عواملی زیادی بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، ژنتیک، تغذیه مادر در حین بارداری، داروهایی که کودک استفاده می‌کند همگی تعیین‌کننده نوع دندان کودک هستند. اگر کودک شما در مسواک زدن کاهلی کند، پوسیدگی سطحی و عمقی در دندان‌هایش ایجاد می‌شود.

این سهل‌انگاری تنها به پوسیدگی ختم نمی‌شود و احتمال دارد که باعث بروز انواع بیماری‌های لثه و عفونت‌های دهان و زبان نیز شود. تغییر رنگ دندان‌ها و بوی بد دهان نیز از عوارض دیگر عدم آموزش مسواک زدن به کودکان هستند.

وقتی کودک دندان‌های سالمی نداشته باشد، نمی‌تواند تغذیه درستی نیز داشته باشد زیرا نمی‌تواند غذا را به‌خوبی بجود. این موضوع باعث ایجاد عوارض گوارشی می‌شود و کودک همیشه دچار دل‌درد و بیماری‌های گوارشی دیگر است. از دیگر عوارض عدم مسواک زدن نیز می‌توان به از دست دادن دندان و در نتیجه ناتوانی در صحبت کردن اشاره کرد.

پس بهترین سن مسواک زدن چه زمانی است؟

به‌محض نمایان شدن دندان‌ها، لازم است تا کودکان شروع به مسواک زدن کنند. تعداد دفعات مسواک زدن در این سن، 2 بار در طول روز است، یکبار بعد از اولین وعده و بار دوم بعد از آخرین وعده‌ غذایی.

باتوجه به این موضوع می‌توان گفته که بهترین سن برای شروع مسواک زدن، میانه یک تا 2 سالگی است. یا موقعی که دندان شیری شروع به رویش می‌کند، والدین موظف هستند که دندان‌های کودک خود را با رعایت اصول مسواک بزنند.

به‌ دلیل اینکه لثه‌های مقابل خالی از دندان هستند، باید با یک قطعه گاز مرطوب روی دندان‌ها را تمیز کنند ‌و روی لثه‌ها را ماساژ دهید. همچنین استفاده از مسواک انگشتی نیز می‌تواند برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده شود.

می‌توان گفت زمانی که فاصله‌ دندان‌ها بسته شد، یعنی سن ۳سالگی، بهترین سن مسواک زدن با خمیر دندان‌ها و مسواک های مخصوص است. باتوجه به اطلاعات داده‌شده بهترین وسیله برای تمیز کردن دندان کودک از سن یک تا 3 سالگی، مسواک انگشتی است.

جمع‌بندی

فرزندان مهم‌ترین سرمایه والدین هستند و توجه به سلامت آنها بسیار مهم است به همین خاطر در این مقاله به بررسی بهترین سن مسواک زدن پرداختیم تا والدین بتوانند با کمک این اطلاعات، قدم بزرگی در راستای سلامت دهان و دندان فرزند خود بردارند.

مطالب پیشنهادی :

آتلیه کودک لیماژ ورودی نداشته و کوچکترین سایز 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 400,000 تومان میباشد.حداقل خرید عکاسی کودک مبلغ 1,200,000 تومان و حداقل خرید عکاسی بارداری و نوزاد مبلغ 2,000,000 تومان است.

حداقل خرید جهت عکاسی در فضای باز 3,000,000 تومان و کوچکترین سایز 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 500,000 تومان میباشد.ورودی باغ ها با توجه به فضاسازی و امکانات آنها بین 400,000 تا 3,000,000 میلیون تومان است که  جداگانه به باغ دار پرداخت میشود

حداقل خرید جهت عکاسی در منزل 3,000,000 تومان و کوچکترین سایز عکاسی در منزل 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 500,000  تومان میباشد.هزینه آفیش  با توجه به فاصله منزل بین 500 تا 900 هزار تومان است

هزینه فیلم برداری و ساخت یک کلیپ 3 تا 5 دقیقه ای بدون عکاسی در فضای باز و منزل برابر 8,000,000 تومان است و 200,000  تومان هزینه آفیش منزل و باغ میباشد.

لطفا قبل از رزرو تایم عکاسی و قبل از حضور در آتلیه کودک لیماژ حتما راهنمای عکاسی در آتلیه را به صورت کامل مطالعه نمایید. راهنمای کامل عکاسی

عکاسی لایف استایل

عکاسی لایف استایل که از ترندهای روز عکاسی دنیاست، مدلی از عکاسی ست که دکور محور نبوده و بیشتر بر عناصر زندگی روزمره تکیه دارد، مانند مبلمان، فضای خانه یا عمارت و باغ و از این قبیل. امروزه با توجه به اینکه اغلب منازل شخصی در تهران کوچک بوده و فضای کافی برای این سبک عکسها را ندارد، باغ عمارتی بسیار شیک و جذاب برای شما در نظر گرفتیم که دارای لوکیشنهای متعدد با سبکهای مدرن، آرنوو، بوهو، آرابسک و ... است.

گالری ژورنال

ژورنال روند رشد

تهیه ژورنال یا آلبوم دیجیتال از گزینه هایی ست که هم بین خانواده ها بسیار محبوب است و ما همیشه به خانواده های گرامی پیشنهاد می کنیم به دو دلیل: یکی دوام و ماندگاری آن نسبت به عکسهای چاپی و دوم به دلیل شیک و شکیل تر بودن آن.

تخفیف 400 هزار تومانی

آیا میدانید با عضویت در باشگاه مشتریان آتلیه لیماژ پس از هر بار مراجعه و عکاسی امتیاز دریافت کرده و از تخفیف ویژه و بن عکاسی سالروز تولد برخوردار خواهید شد

مرا عضو کن

مراحل عضویت در باشگاه بسیار ساده است کافی است مراحل عضویت در آموزش را طی کنید و در پایان بن تخفیف ویژه یکماهه دریافت کنید و سپس تایم خود را رزرو کنید
کلیک کنید
آتلیه بارداری

لباس بارداری

برای راحتی و آسایش خانم های باردار، 20 دست پیراهن رایگان، 5 عدد بادی و شومیز و بلوز برای پوشیدن با شلوار جین در عکسهای اسپرت ، که از جذاب ترین مدلهای عکسهای بارداری هستند، در آتلیه موجود است. علاوه بر این، تعدادی لباس لوکس و توری و پفکی که استفاده از آنها هزینه جداگانه دارد نیز برای شما بصورت سفارشی و اوت کوتور طراحی و دوخته شده تا زیبایی این دوران خاص را دوچندان کند.

فستیوال لیماژ

همین الان تایم عکاسی رو تو آتلیه لیماژ رزرو کن و کوچولو رو تو مسابقه بهترین عکس لیماژ شرکت بده و جایزه نقدی دریافت کن.یا اگه دوست داری میتونی به بقیه رای بدی

لیماژ در صفحات اجتماعی :

Limage atelier

صفحه اصلی آتلیـه
اینستا اصلی

Limage newborn

صفحه عکاسی نوزاد
اینستا نوزاد

Limage outdoor

صفحه فضای باز لیماژ
اینستا باغ

Limage Wedding

صفحه عروس لیماژ
اینستا عروس

Limage aparat

کلیپ در آپارات لیماژ
آپارات کلیپ

Limage Telegram

گروه تلگرام لیماژ
گروه تلگرام