آتلیه کودک و بارداری لیماژ

غربالگری بارداری چیست و اهمیت آن

غربالگری بارداری

غربالگری بارداری چیست؟

غربالگری بارداری از آزمایش‌های مهم برای تشخیص احتمال وجود نقایص ژنتیکی و سندرم‌های مختلف خطرناک مانند سندرم داون، سندرم پاتئو و ادوارد در جنین است.

در ادامه درباره علت اهمیت غربالگری و مزایای آن توضیح می‌دهیم.

آزمایش‌های غربالگری، تعدادی تست‌های خون و سونوگرافی هستند که در ماه‌های مختلف بارداری و در چند مرحله، برای غربالگری عیوب فیزیکی، سندرم داون، بیماری‌های عفونی و ژنتیکی و تشخیص سلامت جنین انجام می‌شود.

تست غربالگری درواقع برای تشخیص قطعی وجود اختلالات مادرزادی در جنین نبوده، بلکه نشان می‌دهد جنین در معرض ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی قرار دارد یا خیر.

مراحل غربالگری بارداری

آزمایش‌های غربالگری دوران بارداری در ۲ مرحله انجام می‌شوند. تست‌هایی را که بانوان باردار در این 2 مرحله باید انجام دهند، در ادامه توضیح می‌دهیم.

مرحله اول غربالگری بارداری

در مرحله اول غربالگیری بارداری، سونوگرافی جنین (NT)  و آزمایش خون مادر در ۳ ماه اول بارداری انجام می‌شود. سونوگرافی Nuchal Tranclucency برای بررسی میزان مایع پشت گردن جنین بوده و مادران بین ۱۱ الی ۱۴ هفتگی بارداری باید انجام دهند.

با سونوگرافی می‌توان اختلال اسپینا بیفیدا را نیز تشخیص داد. این اختلال یک بیماری لوله عصبی مادرزادی بوده و دلیل بروز آن، عدم تشکیل کامل و درست نخاع و ستون فقرات است.

PAPP_A نام پروتئینی است که در ماه‌های ابتدایی بارداری به‌وسیله جفت تولید شده و میزان غیر نرمال آن می‌تواند نشان‌دهنده اختلال کروموزومی باشد.

متخصصان ازطریق آزمایش‌ خون PAPP_A مادر می‌توانند وجود ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین را تشخیص دهند.

آزمایش خون دیگری که در غربالگری انجام می‌شود، (HCG free) است. جفت، تولیدکننده این هورمون بوده و نامتعادل‌بودن میزان آن، احتمال دارد به‌دلیل نقص کروموزومی باشد.

این آزمایش‌ها، هرگونه ناهنجاری جنین مانند سندرم داون، سندرم پاتئو، سندرم ادوارد، نقص لوله عصبی مانند میلومننگوسل و اسپینا بیفیدا، نقص دیواره شکمی مانند گاستروشیزی و آمفالوسل را نشان می‌دهد.

تریزومی به معنی آن است که جنین به‌جای ۴۶، ۴۷ کروموزوم دارد. سندرم داون نوعی ناتوانی ذهنی بوده و به بیماری‌های بینایی، شنوایی، قلبی، گوارش و اختلال در رشد نیز منجر شود.

جنین‌های مبتلا به سندرم پاتئو و ادوارد نمی‌توانند زنده بمانند و نهایت میزان عمر آنها مدت کوتاهی پس از تولد است.

اگر نتایج آزمایش غربالگری در ۱۲ هفته اول بارداری غیرطبیعی باشد، مراجعه به متخصص ژنتیک ضروری خواهد بود. متخصصان دراین شرایط، انجام تست‌های دیگری مانند آمنیوسنتز، CVS و Cell Free DNA را تجویز می‌کنند.

مرحله دوم غربالگری بارداری

مرحله دوم غربالگری از ماه چهارم یعنی هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری شروع می‌شود. بهترین زمان انجام این آزمایش‌‌ها هفته ۱۶ تا ۱۸ بارداری است.

در این مرحله تعدادی از سلول‌ها و علائم اندازه‌گیری شده تا میزان احتمال ابتلا جنین به بیماری‌های کروموزومی و مادرزادی مشخص شود. غربالگری‌های این مرحله عبارت‌اند از:

  • غربالگری آلفا فتوپروتئین AFP : پروتئین AFP به‌وسیله کبد جنین به‌صورت طبیعی ساخته شده و در اطراف مایع آمنیون اطراف جنین وجود دارد.

این پروتئین ازطریق جفت وارد خون مادر می‌شود. اگر مقدار این پروتئین غیرطبیعی باشد، احتمال دارد جنین به بیماری‌هایی مانند سندرم داون، اسپینا بیفیدا و بیماری‌های دیواره شکم مبتلا باشد. همچنین می‌تواند اشتباه در محاسبه زمان بارداری و دوقلویی را نشان بدهد‌.

  • غربالگری هورمون Esteriol،inhibin ، HCG : این هورمون‌ها توسط جفت تولید می‌شوند. هنگامی متخصصان این آزمایش‌ها را تجویز می‌کنند که تست AFP مشکوک باشد.

دلیل دیگر تجویز آنها، بررسی دقیق ستون فقرات و اندام‌های دیگر و تکمیل آزمایش‌های غربالگری است.

  • آمنیوسنتز : بهترین زمان برای انجام این آزمایش هفته ۱۶ الی ۱۴ بارداری خواهد بود. درصد دقت جواب آمنیوسنتز درحدود ۹۹.۴ است.

ازطریق آزمایش آمنیوسنتز از مایع آمنیون نمونه‌برداری شده و اختلالات کورموزومی و نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا مشخص می‌شود.

مایع آمنیون حاوی داده‌های مهم ژنتیکی درباره سلامت جنین است. با آزمایش غربالگری بارداری آمنیوسنتز می‌توان ناهنجاری‌های مادرزادی، آنسفالی، سندرم داون، دیستروفی عضلانی، بیماری گلبول قرمز داسی‌شکل، سیستیک فیبروزیس و تای‌ساکس و بیماری‌های این‌چنینی را نیز تشخیص داد‌.

  • آزمایش CVS : هفته ۱۰ تا ۱۲ بارداری، زمان مناسبی برای انجام این آزمایش است. CVS برای تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی و بیماری‌های مادرزادی جنین تجویز می‌شود.

دقت این آزمایش درحدود ۹۸درصد قرار دارد. در فرایند CVS، پرزهای کوریونی جفت را آزمایش می‌کنند. به‌وسیله این آزمایش می‌توان در زمان کوتاه‌تری از سالم‌بودن جنین مطمئن شد‌.

این آزمایش برای کسانی که احتمال بیماری‌های ژنتیکی در آنها وجود دارد، بسیار موثر خواهد بود‌. آزمایش CVS به برای بانوان باردار بالای ۳۵ سال، مادران صاحب فرزند با ناهنجاری ژنتیکی، بانوانی که سونوگرافی و آزمایش‌های غربالگری مرحله اول آنها مشکوک بوده و والدین دارای تالاسمی مینوردر توصیه می‌شود.

آزمایش CVS معایبی مانند عدم بررسی نقص لوله عصبی جنین، امکان ابتلا به عفونت، خطر بیشتر و دقت کمتر نسبت به آمنیوسنتز دارد و احتمال سقط در نتیجه آن ۲ از ۱۰۰ مورد است‌

غربالگری بارداری چه اهمیتی دارد؟

تست‌های غربالگری برای تشخیص قطعی و ۱۰۰درصدی بیماری‌های جنین نیستند، بلکه احتمال وجود ناهنجاری‌ها و نواقص ژنتیکی و مادرزادی را نشان می‌دهند.

در برخی مواقع امکان دارد جواب این آزمایش‌ها نادرست باشد اما در اکثر موارد، جواب این آزمایش‌ها به‌درستی وجود اختلال سندرم داون در جنین را نشان می‌دهند.

جواب این آزمایش‌ها به متخصصان کمک می‌کند تا بتوانند احتمال ابتلا جنین به بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی و مغزی را بررسی کرده و تشخیص دهند.

هنگامی که جواب آزمایش نشان‌دهنده احتمال ابتلا جنین به بیماری خاصی باشد، با کمک آزمایش‌های دقیق‌تر، تشخیص قطعی صادر می‌شود.

غربالگری بارداری

مزایای غربالگری بارداری چیست؟

غربالگری فواید بسیار زیادی دارد، ازجمله:

  • تشخیص احتمال ابتلا جنین به سندرم داون، تالاسمی و بیماری‌های ژنتیکی
  • تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند سیستیک‌ فیبروزیس
  • درمان به‌موقع جنین، درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا باشد.
  • تشخیص ابتلا جنین به بیماری‌های کروموزومی مانند سندرم پاتو، نقص لوله عصبی مانند میلومننگسل
  • اطمینان والدین از سلامت فرزند خود

غربالگری بارداری عوارض دارد؟

عوارض غربالگری محدود و نادر هستند. این عوارض عبارت‌اند از:

  • احتمال سقط پس از آزنایش آمنیوسنتز
  • آسیب‌دیدن مادر یا جنین
  • ابتلا به عفونت
  • ابتلا به مشکلات RH که باعث ترکیب خون مادر با جنین می‌شود.

درصورتی‌که دچار تب، افزایش خون‌ریزی، درد واژن، خونریزی یا ترشح مایعات از واژن، گرفتگی و درد شدید در شکم و قرمزی و ورم درجای سوزن شدید، و تغییراتی در حرکت جنین احساس کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

جمع‌بندی

غربالگری بارداری برای تعیین احتمال بروز ناهنجاری‌های مغزی و ژنتیکی انجام می‌شود. مادران با انجام این تست‌ها می‌توانند در هر دوره از بارداری از سلامت فرزند خود مطمئن شده و درصورتی‌که جنین مبتلا به بیماری خاصی باشد، اقدامات درمانی را در اسرع وقت انجام دهند.

با کمک جواب آزمایش‌های غربالگری می‌توان احتمال ابتلا جنین به سندرم داون، پاتئو، ادوارد، تالاسمی، نقایص دیواره شکمی، نقص ستون فقرات و اندام‌های جنین را تشخیص داد.

این مطلب صرفا جهت آشنایی بوده و هرگونه آزمایش و مصرف دارو باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

مطالب پیشنهادی :

آتلیه کودک لیماژ ورودی نداشته و کوچکترین سایز 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 400,000 تومان میباشد.حداقل خرید عکاسی کودک مبلغ 1,200,000 تومان و حداقل خرید عکاسی بارداری و نوزاد مبلغ 2,000,000 تومان است.

حداقل خرید جهت عکاسی در فضای باز 3,000,000 تومان و کوچکترین سایز 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 500,000 تومان میباشد.ورودی باغ ها با توجه به فضاسازی و امکانات آنها بین 400,000 تا 3,000,000 میلیون تومان است که  جداگانه به باغ دار پرداخت میشود

حداقل خرید جهت عکاسی در منزل 3,000,000 تومان و کوچکترین سایز عکاسی در منزل 16×21 سانتیمتر و قیمت آن 500,000  تومان میباشد.هزینه آفیش  با توجه به فاصله منزل بین 500 تا 900 هزار تومان است

هزینه فیلم برداری و ساخت یک کلیپ 3 تا 5 دقیقه ای بدون عکاسی در فضای باز و منزل برابر 8,000,000 تومان است و 200,000  تومان هزینه آفیش منزل و باغ میباشد.

لطفا قبل از رزرو تایم عکاسی و قبل از حضور در آتلیه کودک لیماژ حتما راهنمای عکاسی در آتلیه را به صورت کامل مطالعه نمایید. راهنمای کامل عکاسی

عکاسی لایف استایل

عکاسی لایف استایل که از ترندهای روز عکاسی دنیاست، مدلی از عکاسی ست که دکور محور نبوده و بیشتر بر عناصر زندگی روزمره تکیه دارد، مانند مبلمان، فضای خانه یا عمارت و باغ و از این قبیل. امروزه با توجه به اینکه اغلب منازل شخصی در تهران کوچک بوده و فضای کافی برای این سبک عکسها را ندارد، باغ عمارتی بسیار شیک و جذاب برای شما در نظر گرفتیم که دارای لوکیشنهای متعدد با سبکهای مدرن، آرنوو، بوهو، آرابسک و ... است.

گالری ژورنال

ژورنال روند رشد

تهیه ژورنال یا آلبوم دیجیتال از گزینه هایی ست که هم بین خانواده ها بسیار محبوب است و ما همیشه به خانواده های گرامی پیشنهاد می کنیم به دو دلیل: یکی دوام و ماندگاری آن نسبت به عکسهای چاپی و دوم به دلیل شیک و شکیل تر بودن آن.

تخفیف 400 هزار تومانی

آیا میدانید با عضویت در باشگاه مشتریان آتلیه لیماژ پس از هر بار مراجعه و عکاسی امتیاز دریافت کرده و از تخفیف ویژه و بن عکاسی سالروز تولد برخوردار خواهید شد

مرا عضو کن

مراحل عضویت در باشگاه بسیار ساده است کافی است مراحل عضویت در آموزش را طی کنید و در پایان بن تخفیف ویژه یکماهه دریافت کنید و سپس تایم خود را رزرو کنید
کلیک کنید
آتلیه بارداری

لباس بارداری

برای راحتی و آسایش خانم های باردار، 20 دست پیراهن رایگان، 5 عدد بادی و شومیز و بلوز برای پوشیدن با شلوار جین در عکسهای اسپرت ، که از جذاب ترین مدلهای عکسهای بارداری هستند، در آتلیه موجود است. علاوه بر این، تعدادی لباس لوکس و توری و پفکی که استفاده از آنها هزینه جداگانه دارد نیز برای شما بصورت سفارشی و اوت کوتور طراحی و دوخته شده تا زیبایی این دوران خاص را دوچندان کند.

فستیوال لیماژ

همین الان تایم عکاسی رو تو آتلیه لیماژ رزرو کن و کوچولو رو تو مسابقه بهترین عکس لیماژ شرکت بده و جایزه نقدی دریافت کن.یا اگه دوست داری میتونی به بقیه رای بدی

لیماژ در صفحات اجتماعی :

Limage atelier

صفحه اصلی آتلیـه
اینستا اصلی

Limage newborn

صفحه عکاسی نوزاد
اینستا نوزاد

Limage outdoor

صفحه فضای باز لیماژ
اینستا باغ

Limage Wedding

صفحه عروس لیماژ
اینستا عروس

Limage aparat

کلیپ در آپارات لیماژ
آپارات کلیپ

Limage Telegram

گروه تلگرام لیماژ
گروه تلگرام